Koronavírus dá na kolená aj dopravu a stavebníctvo

Autor: Martin Pekár | 24.3.2020 o 14:34 | (upravené 24.3.2020 o 15:25) Karma článku: 2,17 | Prečítané:  693x

Nová vláda bola vymenovaná len v sobotu a od prvého dňa bude musieť pracovať naplno. V tejto situácii sa žiadnych sto dní nepočíta aj keď to môže byť nespravodlivé. 

Zásadné obmedzenia tu máme už týždeň a je pravdepodobné, že tak skoro nepominú. Pozastavenú výrobu majú všetky 4 automobilky, stavebné firmy pomaly ale isto, idú do recesie, výkony medzinárodnej kamiónovej a osobnej dopravy taktiež padajú.

Automobilový priemysel sa zastavil

Slovensko je závislé na automobilovom priemysle a to čo nám posledné roky pomáhalo rásť, nám môže v najbližšej dobe uškodiť. Priamo či nepriamo pracuje v oblasti automobilového priemyslu takmer 250 000 ľudí čo je približne 10% pracujúcich. Trh s automobilmi je na bode mrazu, keďže predajcovia musia mať zavreté. No aj keby nemali, dá sa predpokladať, že takýcjto časoch sa dopyt po nových autách výrazne zníži. 

Trpí aj nákladná a osobná doprava 

Kamióny väčšinu času stoja na hraniciach a autobusy nemajú koho voziť. Určite by stálo za zváženie niekoľko opatrení ako napr., aby sa kamióny so zdravotníckym a potravinovým materiálom mohli „predbehnúť“ pred ostatnými. Alebo zaviesť tzv. kurzarbeit po vzore Nemecka,  ktoré s ním už má z minulého roku skúsenosti a toto opatrenie pomohlo zachovať pracovné miesta zamestnancov.

Prázdne lietadlá

Letecká doprava išla do úplnej absurdnost. Lietadlá na oblohe sú prázdne a vzlietajú len za cenu udržania si lukratívnych vzletových a pristávacích intervalov – ide však o Európsku legislatívu, ktorá by sa zišla v tejto výnimočnej situácii zmeniť.(V ćase prípravy tohto blogu vyšla informácia, že EU sa chystá dočasne zrušiť pravidlo o letových intervaloch). Európska únia, ktorá tak vehementne trvá na znižovaní skleníkových plynov by tak mohla pozastaviť „lietadlá plné duchov“ a teda aj zbytočné značisťovanie životného prostredia. 

Stavebný kolos utícha 

Stavebníctvo je taký kolos ktorý sa aj v tejto pandémii zastavuje síce pomalšie, avšak aj pomalšie sa bude opäť rozbiehať. Súkromný developeri zatiaľ výstavbu nepozastavili (zmluvy s budúcimi nájomcami či majiteľmi nových bytov sú neúprosné). Je ale vysoká pravdepodobnosť, že pri sprísnení mimoriadnej situácie budú mať dodávatelia problém s dodávkami materiálov ako aj pracovnej sily. Už dnes niektoré menšie betonárky uzavreli svoje prevádzky a niektoré poskytujú obmedzené dodávky betónovej zmesi.

Zmena stavebného zákona bude určite potrebná 

Pozitívna informácia je, že koronavírus sa skôr či neskôr stratí a bude potrebné prijímať opatrenia pre minimalizáciu dopadov. V stavebníctve pôjde najmä o nový stavebný zákon bez ktorého súčasný minister dopravy nepostaví ani 1 km diaľnic alebo železníc, ktorý nemá pripravený k výstavbe už dnes. To isté sa týka výstavby nájomných bytov. Podľa súčasnej legislatívy by mohli začať s výstavbou najskôr za 2-3 roky. Preto želám novému ministrovi dopravy, aby sa obklopil takým tímom odborníkov ktorý nesklame očakávanie nie len odbornej, ale aj laickej verejnosti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Chorí so zdravými majú spoločné sociálne zariadenia, píšu ľudia zo štátnych karantén

Premiér má vraj informáciu, že si v karanténe ľudia robia žúrky.

Dobré ráno

Dobré ráno: Matovič nemusí zostať premiérom

Čo sa deje vo vládnej koalícii a ako krízu zvláda Igor Matovič.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ešte chvíľu v tomto duchu a príde slovexit

Takto sme si tú transparentnosť nepredstavovali.


Už ste čítali?