reklama

Ministerstvo platí za nové, dostáva však mosty zrelé na rekonštrukciu.

Jeden Murphyho zákon hovorí - zlý začiatok, ešte horší koniec. Na začiatku výstavby D4R7 bolo vecí, ktoré sa nevydarili viac ako dosť

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Dlhé obstarávanie so zlými súťažnými podkladmi, nízka cena, stavba bez stavebných povolení, tajné a predražené výkupy pozemkov, kontaminovaná zemina, ničenie životného prostredia pomocou „dočasných“ štrkovní atď. Toto všetko sa dá jednoznačne posúdiť ako zlý začiatok. Ak teda platí spomínaný Murphyho zákon, je možné predpokladať, že to bude už len horšie. Momentálne sa na stavbe dokončujú niektoré mosty a cesty, ktoré idú zväčša do užívania obciam, SSC či Hlavnému mestu. Začala sa veľmi skloňovať ich kvalita. Koncesionár neváha porušovať zákony (§2 odsek (4)) a normy, len aby ušetril. Všetci rozumieme, že bezbrehé plytvanie nie je v poriadku a nikto ho od súkromnej spoločnosti nečaká, avšak šetrenie spôsobom úmyselného obchádzania zákona by nemalo zostať bez povšimnutia. Rovnako tak šetrenie na úkor kvality a bezpečnosti je neprípustné. Uvediem zopár najzávažnejších porušení, ktoré dokladujú neodbornosť koncesionára.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Odvodňovacie zariadenia sú ukladané voľne do terénu a nie do betónového lôžka. Životnosť takéhoto zariadenia nie je viac ako rok a pri jeho porušení môže dôjsť až k podmývaniu mosta a následné nekontrolovateľné sadanie. Aby sa nezosunuli, tak ich na spodnej časti drží drevený kolík!

Obrázok blogu

Most, nachádzajúci sa na ceste I. triedy, je voľne prístupný verejnosti a preto musí byť zabezpečený aj bezpečný peší prechod cez most, ktorý sa na tejto ceste nachádza. Medzery v zábradlí nesmú prekračovať stanovenú hodnotu 12 cm. Nameraná hodnota bola 16 cm.

Obrázok blogu

Zabudnutá a zabetónovaná drevená lata v úložnom prahu mosta. Úložný prah mosta je konštrukcia, ktorá prenáša zaťaženie od nosnej konštrukcie mosta. Niečo také by ste určite nechceli mať v základoch domu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Mostný záver by mal byť vodotesný, aby sa prípadná slaná voda (chloridy od posypového materiálu) nedostala na konštrukciu. Tento na fotografii však prepúšťa vodu, ktorá bude negatívne vplývať na životnosť úložného prahu.

Obrázok blogu

Na fotke je vidieť ušmyknuté elastomerové ložisko (cca 3 cm mimo svojej polohy). Fotka bola zhotovená pri teplote 10°C, ložisko by malo byť zvislé, bez akýchkoľvek deformácií. Na tomto ložisku je vidieť a že už vyčerpalo svoju možnosť deformácie a ak klesne teplota na 0°C, to bude mať za následok ešte ďalšie „scvrknutie“ mosta a teda defekt na ložisku bude ešte väčší.

Obrázok blogu

Jeden z dôvodov pretekania mostného záveru bude aj ten, že koncesionár nepoužil systémový prvok, ale improvizoval v podobe osadenia lepenky! Tá vplyvom atmosférických účinkov stvrdne za pár mesiacov a následne sa rozpadne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Odvodňovač má byť pod úrovňou vozovky max. 0,5 cm. Tento je „utopený“ 1,5-2 cm pod vozovkou.

Obrázok blogu

Odvodňovač nie je osadený priamo pri rímse, čo spôsobí, že voda namiesto toho, aby do neho vošla, tak ho jednoducho obíde.

Obrázok blogu

Po prvom intenzívnejšom daždi sa siete zo strmých svahov zosunuli. Dôjde k erózii svahu a v najhoršom prípade aj k zosuvu násypu.

 Tých chýb je omnoho viac, ako sa mi zmestí do jedného blogu. Ak by si niekto myslel, že veď sa bude koncesionár o tieto mosty starať 30 rokov a následne ich ešte musí zrekonštruovať, tak je na omyle. Tieto nedostatky pochádzajú z mostov, ktoré koncesionár odovzdal správcom. Mosty, ktoré odovzdáva, sú vo veľkej miere zatriedené do stavebnotechnického stavu č. 3 zo 7! Sú teda vhodné na rekonštrukciu a to sú pritom nové! Pán minister, za toto budeme teda platiť koncesionárovi? Všetko je to bohužiaľ vina ministerstva a faktu, že nemá na stavbe nezávislý dozor, ktorý by dohliadal na koncesionára a nedovolil sfušovanú prácu odovzdávať do užívania.

Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  56
  •  | 
  • Páči sa:  379x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu