reklama

Súťažné podklady na R2 detailnejšie

V predchádzajúcom blogu som reagoval na nový typ verejného obstarávania NDS. Z informácií k pripravovanej súťaži na zhotoviteľa stavby R2 Kriváň – Mýtna, ktoré zazneli v rozhovore s investičným riaditeľom som mal zvláštny pocit.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pocit, že NDS opäť raz nedotiahla do konca tak zásadnú zmenu vo verejnom obstarávaní a tak som si preštudoval súťažné podklady detailnejšie. Nad mnohými vecami, ktoré som sa v nich dočítal sa nestačím čudovať. Za problémové považujem viecero vecí. Tieto považujem za najpodstatnejšie:

Proces vyhodnocovania ponúk z pohľadu kvality odborníkov, ktorých chce zhotoviteľ použiť, je absolútne nevhodne nastavený. Najvyšší počet bodov môže dostať človek s 30 r. praxou na pozícií riaditeľa stavby, čo spôsobí že najlepší kandidát bude človek 65-70 ročný. Osobne nemám nič proti staršej generácii, určite majú skúseností na rozdávanie, avšak si nemyslím že štát hľadá manažéra stavby – dôchodcu. Takúto pozíciu by mal obsadiť človek medzi 40-50, ktorý je odolný voči stresu, má dostatočné množstvo energie na riešenie krízových situácií na stavbe. Tiež si dovolím povedať, že táto podmienka je nevhodne nadstavená aj z dôvodu, že stavby podľa žltého FIDICu (naprojektuj a postav) sa realizujú len cca posledných 7rokov (prvý reálny žltý FIDIC bol D1 Fričovce – Svinia z 2011; D1 Jablonov – Studenec, pravý jazdný pas bol v roku 2010 len kópiou ľavého jazdného pásu, ktorý už bol postavený, tak sa tento úsek nedá poväzovať za plnohodnotný žltý FIDIC). Predtým sa diaľnice stavali spôsobom, že štát dal hotovú dokumentáciu a zhotoviteľ len postavil. To je zásadný rozdiel medzi žltým a červeným FIDICom, Žltý je náročnejší a zhotoviteľ musí aj projektovať. Z tohto dôvodu sa môže stáť, že riaditeľ stavby ktorý bude mat 65 rokov. a z toho 25 riadil riadil stavbu, kde sa neprojektovalo, bude mať najviac bodov a teda tender môže vyhrať, ale reálne nebude vedieť stavbu efektívne riadiť z dôvodu chýbajúcich skúseností.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte chvíľu zostanem pri kľúčových odborníkoch. Len doplním, že ak zhotoviteľ vyhrá súťaž s najlepším odborníkom na svete a získa maximálny počet bodov a ten mu po uzavretí zmluvy dá výpoveď, môže ho bez rizika pokuty zmeniť na iného ... toto predsa musí mať zásadný vplyv na výsledok VO.

Z prevádzkového pohľadu šetrenie nákladov na počte ložísk je nezmysel. Rozdiel v nákladoch, keď sa dostaví špeciálna plošina na kontrolu 24 ložísk a na kontrolu 30 ložísk, je zanedbateľný, keďže rádovo ide o 2-3 hodiny výkonu prace naviac. Pravé naopak, tento zanedbateľný rozdiel v prevádzkových nákladoch má enormný dopad na investičné náklady, kde platí: menej ložísk = dlhšie polia mosta = výrazne drahšia technológia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Environmentálne kritérium uprednostňuje drahé technológie výstavby pri ktorých sa zhotoviteľ „nedotýka“ zeme. Podľa teórie by mal byt tento postup šetrnejší k životnému prostrediu. Pravda je však taká, že tieto technológie sú neporovnateľne drahšie ako tie, ktoré sa „dotýkajú zeme“ a rozdiel v dopade na životné prostredie fakticky nie je. Je veľmi podstatné, uvedomiť si, že aj keď by sa nedotýkala táto drahá technológia zeme, tak každý jeden zhotoviteľ využíva miesto pod mostom na uloženie stavebného materiálu (ako betonárska oceľ, pripadne lešení, žeriavov a pod.) Preto si dovolím konštatovať, že k šetreniu životného prostredia nemôže reálne prísť, keďže NDS nezamedzí využívaniu týchto pozemkov na iné účely. Výsledkom bude len drahšia technológia a rovnako zasiahnuté životné prostredie ako pri akejkoľvek inej technológii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za bezzubé považujem aj riziko pokuty pri fakturačnom neplnení. NDS umožňuje zhotoviteľovi špekulatívne pristúpiť k tvorbe ponuky, kde výrazne poníži plán fakturácie na každý mesiac výstavby, s tým, že do posledného mesiaca fakturácie dá výrazne vyšší plán a teda riziko pokuty mu nehrozí. Reálne bude každý mesiac viac fakturovať, ako uviedol v pláne. Spôsobí to problém NDS. Ak si bude plánovať CASH-FLOW podľa takéhoto harmonogramu, tak zrazu nebude mat dosť peňazí na uhradenie faktúr, keďže budú chodiť vyššie, ako bol plán.

Z tohto celého vyplýva len to, že sa nám diaľnice a teda aj rýchlostné cesty výrazne predražia a dopad na životné prostredie bude rovnaký ako predtým. A pritom naozaj stačí len dodržiavať zmluvy, ktoré sú už v základe dobre nadstavené (ide o medzinárodné zmluvne podmienky). Preto navrhujem predstaviteľom NDS, aby zrušili súťaž, keďže jej podmienky nič dobré neprinesú, ak tak len drahšie diaľnice. Za najvhodnejší postup pri verejnom obstarávaní považujem vysúťažiť stavby podľa červeného FIDICu, kde sú podmienky pre všetkých uchádzačov rovnaké a rozhoduje len cena. Na dodržiavanie kvality je celý rad noriem a technických predpisov, len ich stačí dodržiavať.

Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  56
  •  | 
  • Páči sa:  379x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu