reklama

NDS si robí zadné vrátka

Prečítal som si článok v ktorom sa vyjadril jeden zo štátnych manažérov NDS. Jedna z vecí, ktoré ma zaujali, bolo plánovanie a samotné manažovanie štátnych zákaziek.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Na začiatok si rozoberme dostavanie D1 od Bratislavy po Triblavinu. Je pravda, že diaľnice sa stavajú postupne avšak rozširovanie diaľnice pred Bratislavou nepomôže doprave v Bratislave. S tou sa neplánuje robiť nič. Úsek D1 od Ivánskej cesty po vjazdy z Gagarinovej bude vždy 2 pruhový keďže sa tento úsek nachádza na estakáde (moste) a nie je technicky možné tento úsek rozšíriť. Výsledkom bude, že doprava príde do Bratislavy skôr ako dnes, ale samotný prejazd Bratislavou bude rovnako zlý. Kolóna pred Bratislavou bude kratšia avšak intenzívnejšia. Zaujímavý je postoj NDS, keďže na jednej strane deklaruje prípravu súťažných podkladov pre verejné obstarávanie a na strane druhej dialóg s koncesionárom o priamom zadaní. Takto by sa mohlo zdať, že nemajú ani tušenie o tom, ako to chcú robiť. Za 2 roky od podpisu zmluvy na výstavbu D4/R7 už malo byť dávno jasné či sa to bude obstarávať alebo mal byť podpísaný dodatok s koncesionárom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samotnej Bratislave by najviac pomohol samozrejme ďalší most ponad Dunaj, alebo aspoň 3 pruhy na prístavnom moste. Odôvodnenie, že to technický stav nedovoľuje, nie je dostatočné. Jestvuje viacero technických opatrení ako sa dá zvýšiť nosnosť Prístavného mosta. Stačí len chcieť.

Taktiež považujem za zavádzajúce stanovisko k PPP projektom. Nie je podstatné, či je úsek v tunely alebo nie. Podstata PPP projektov spočíva v tom, že koncesionár za dohodnutú sumu dielo postaví a štát mu ju spláca v pravidelných splátkach počas 30 rokov. Nie je preto podstatné aký je dlhý úsek - či 20 alebo 60 km. Od celkovej dĺžky sa odvíjajú náklady na údržbu. Čím kratší úsek, tým sú náklady menšie. Nehovoriac o tom, že na úsek ktorý je celý v tunely nesneží a ani neprší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najzaujímavejšou časťou článku je ako si NDS do budúcna robí alibi keď obstará drahú diaľnicu. V momente, keď sa do kritérií na vyhodnotenie úspešného uchádzača dostane subjektívne hodnotenie vytvára sa priestor pre korupciu a machinácie s verejným obstarávaním. Hovorím o environmentálnom kritériu. Prečo, keď stavba prejde EIA konaním tak ideme opäť posudzovať či je niekto viac alebo menej ekologický? Stavba je v súlade s rozhodnutím EIA naprojektovaná, má stavebné povolenie a realizačnú dokumentáciu. Možno plánujú hodnotiť separovaný zber na stavenisku. Kto bude mať zvlášť koše na papier, plast, sklo, ten dostane zákazku za niekoľko 100 mil. €. Tak to u nás jednoducho chodí. Taktiež úvaha o zavedení kľúčových odborníkov: NDS má nadstavené kritéria na kľúčových odborníkov. Bez takýchto ľudí nemôže uchádzač vyhrať zákazku. To znamená, že nič nové sa oproti minulosti do kritérií nedostáva. Nie je zaručené, že ak niekto kto bol managerom diaľnice dlhej 12km je lepší manažér ako niekto, kto manažoval diaľnicu dlhú 10km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som zvedavý na to, ako dopadne rokovanie so zhotoviteľom Višňového. Po informácii, že NDS rokuje so zhotoviteľom o tom, že bude akcelerovať v prácach na križovatke, ktorá je potrebná na prepojenie diaľnice z Hričovského podhradia do Žiliny aj napriek tomu, že ju mal ukončiť koncom 2019. Majú gentlemanskú dohodu a vraj to bude skoro zadarmo. Som veľmi zvedavý na výsledok tejto dohody. Pýtam sa teda, ktorý zhotoviteľ, ak podsekol cenu, tak ako to tvrdí NDS, bude akcelerovať v prácach zadarmo? S pokojným svedomím poviem, že žiaden. A pri pohľade na predĺženie, o ktoré Taliani požiadali do 12/2022, je jasné, že tá križovatka nebude (aspoň nie zadarmo) a naplní sa scenár, že úsek za viac ako 427 mil. € skončí v poli pravé z dôvodu nezvládnutého manažovania jednotlivých stavieb.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na záver len dodám, že všetky zmluvy na stavebné práce, ktoré NDS uzavrie, sú buď podľa žltého alebo červeného FIDIC-u. Ide o medzinárodne zmluvné podmienky používané štandardne v západnej Európe. Preto ak niekto povie, že nemá nepriestrelnú zmluvu, tak vlastne nevie čo v tej svojej vlastne má. Predstava, že by medzinárodne uznávané zmluvy boli zle napísané je smiešna. Stačí trvať na ich dodržiavaní a aby si zhotoviteľ plnil svoje povinnosti. Ale už aspoň vieme, že drahé diaľnice u nás neskončili. Práve naopak, budeme ich aj naďalej stavať draho a nekompetentne. A potom príde koalícia so žiadosťou o uvoľnenie dlhovej brzdy. Lenže podporiť takýto návrh, pri rozhadzovaní peňazí aké je nastavené dnes, nie je teda v žiadnom prípade možné.

Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  56
  •  | 
  • Páči sa:  379x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu